Scoala Gimnazială Vrăneşti Comuna Călineşti, judeţul ArgeşNr. 70 /15. 09. 2017
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ
AN ŞCOLAR 2018-2019
Director,Prof. DAVID ELENA AMELIA
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ
I. Exercitarea calităţii de elev Comportamentul în şcoală
1.Elevul trebuie să adopte un comportament civilizat atât în şcoală, cât şi în afara acesteia. Prin sintagma „comportament civilizat” înţelegem:
a.Respectul manifestat constant faţă de colegi, profesori şi personalul auxiliar al şcolii.
b.Evitarea oricăror forme de violenţă şi agresivitate.
c.Rezolvarea conflictelor sau situaţiilor problematice prin dialog şi în conformitate cu regulamentele şcolare (arbitrarietatea dirigintelui sau direcţiunii). Elevii şi părinţii
acestora au dreptul la o discuţie într-un cadru adecvat (timp suficient, absenţa factorilor perturbatori) cu profesorul de specialitate, cu dirigintele sau directorii şcolii în
decurs de o săptămână de la exprimarea dorinţei în acest sens.
d.Evitarea distrugerii bunurilor şcolii sau a celor personale, ale colegilor.
e.Responsabilitatea în îndeplinirea sarcinilor şcolare asumate şi implicare în rezolvarea unor probleme/dorinţe sau nevoi, exprimate personal sau în numele clasei.
f.Adoptarea unei atitudini sincere şi oneste în orice situaţie, dar mai ales atunci când se produc incidente; falsa solidaritate se reduce, de fapt, la complicitate şi tăinuirea
adevărului.
g.O formă concretă de manifestare a respectului şi de înţelegere a valorilor promovate de către şcoala noastră o reprezintă situaţia în care orele de studiu, indiferent
de conţinuturile predate sau de profesorul de la catedră, se desfăşoară într-o atmosferă calmă şi liniştită.
2.Elevii sunt obligaţi să păstreze curăţenia şcolii, începând cu locul din clasă.Produsele lactate şi de panificaţie oferite prin programul guvernamental vor fi folosite cu maximă responsabilitate.
3.Se interzice consumul de alcool şi consumul produselor alimentare din care rezultă resturi greu de îndepărtat (gumă de mestecat, seminţe)
4.Elevilor le este interzis să deţină şi să consume, în perimetrul unităţii de învăţământ şi în afara acestuia, droguri, băuturi alcoolice şi ţigări şi să participe la jocuri de noroc.
5.Elevii sunt obligaţi să păstreze toate bunurile şcolii, să folosească întregul patrimoniu cu grijă deosebită. Toate incidentele vor fi semnalate de către cei vinovaţi diriginţilor
sau profesorilor de servici.a.În cazul stricăciunilor provocate din neatenţie sau rea voinţă, elevii vor suporta costurile reparaţiilor sau vor înlocui bunurile distruse. Dacă nu
secunosc vinovaţii, cheltuielile vor fi suportate de întreaga clasă. Distrugerea repetata si cu intenţie se va pedepsi aplicându-se o sancţiune din „Regulamentul de organizare
şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar“.
6.La intrarea în sălile de curs, elevii au obligaţia să închidă telefoanele mobile şi să le păstreze în geantă sau ghiozdan. În timpul lucrărilor scrise, profesorul poate cere
depunerea telefoanelor pe catedră. În cazul utilizării telefoanelor mobile, profesorii au obligaţia de a le preda în secretariat, acestea putând fi ridicate numai de către părinţi.
În cazul refuzului predării telefonului mobil, cât şi în situaţia imposibilităţii ridicării acestuia de către părinţi, elevul va păstra telefonul, aplicându-se o sancţiune din
„Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar“. În timpul orelor de curs, elevii vor asculta muzică numai în situaţii speciale, cu
acordul explicit al profesorului. Folosirea abuzivă a aparaturii audio se sanctionează cu măsura aplicată în cazul telefoanelor mobile. Responsabilitatea pentru distrugerea sau
furtul acestor aparate va reveni proprietarului de drept.Folosirea oricăror aparate de înregistrare audio sau video este permisă numai în scop didactic cu acordul explicit al
profesorului atât pe timpul cursurilor cat si in afara acestora. După ultima oră, reziduurile din bănci vor fi aruncate în coşul de gunoi.
II. Serviciul pe clasă
1.Va fi efectuat de 2 elevi timp de o săptămână, după o planificare semestrială ce se va afişa.
2.În fiecare zi, la începutul cursurilor, elevii de serviciu au obligaţia de a verifica starea mobilierului şcolar. În cazul în care se constată existenţa unor scaune rupte sau
bănci murdare, elevii de serviciu trebuie să informeze prompt (în maxim 1 oră) dirigintele, profesorilor de serviciu sau personalului auxiliar(femeie serviciu, personal
auxiliar) despre această situaţie. În cazul nerespectării acestui termen, responsabilitatea pentru repararea mobilierului şcolar revine clasei respective.
3.Elevii de serviciu vor şterge tabla după fiecare oră şi vor aerisi clasa.
4.În cazul desfăşurării orelor în alte spaţii decât sala de clasă, elevii de serviciu vor încuia uşa. Diriginţii şi direcţiunea nu răspund de furturile din clasă datorate încălcării
acestei prevederi.
5.După ultima oră de curs în sala de clasă, elevii de serviciu vor: a)anunţa profesorul că este ultima oră;b)aştepta împreună cu acesta ieşirea colegilor;c)verifica curăţenia
clasei, vor consemna eventualele neajunsuri în caietul clasei;d)goli coşul de gunoi şi găleata cu apă.
6.La solicitarea profesorului, elevii de serviciu vor verifica curăţenia şi în laboratoare. Observaţiile vor fi trecute în caiet.
7.Neîndeplinirea sarcinilor se pedepseşte cu prelungirea perioadei de serviciu cu o săptămână.
III. Recomandări privind protecţia, igiena şi securitatea muncii
Art. 1 Sunt obligatorii însuşirea si respectarea normelor de protecţie a muncii si a masurilor de aplicare a acestora.
Art.2. Pentru evitarea accidentelor produse în timpul deplasării de la domiciliu la şcoala, elevii trebuie sa respecte si următoarele masuri de securitate:
(1) sa circule numai pe trotuar;
(2) sa traverseze numai prin locurile permise si semnalizate corespunzător, dar numai după ce s-au asigurat;
(3) sa nu aibă alte preocupări în timpul deplasării;
(4) se interzice cu desăvârşire deplasarea si staţionarea pe partea carosabila a drumului, inclusiv pentru aşteptarea mijlocului de transport în staţii;
(5) la urcarea / coborârea din mijlocul de transport se interzice îmbrâncirea celorlalte persoane, crearea de busculade etc.;
(6) se interzice deplasarea prin fata mijlocului de transport la apropierea acestuia de staţie sau după coborâre;
(7) se interzice părăsirea incintelor în care se desfăşoară activităţi şcolare.
Art. 3. Pentru prevenirea accidentarii în clase, în timpul pauzelor sau în internat elevii vor respecta cu stricteţe si următoarele reguli:
1) - accesul în sălile de clasa se face numai pe uşa de intrare a elevilor si pe scările destinate acestora;
(2) - elevii au obligaţia sa circule pe culoare sau în sălile de clasa fără a alerga, fără a provoca busculade, fără a se îmbrânci si fără a face glume în urma cărora, ei sau colegii
lor, s-ar putea accidenta;
(3) - este interzisa aplecarea peste balustradele scărilor de acces, deplasarea pe balustrade sau săriturile peste trepte sau balustrade;
(4) - este interzis elevilor sa deschidă ferestrele de pe culoarele scolii si sa se aplece peste pervaz;
(5) - în spatiile în care sunt deschise ferestre pentru aerisire; este cu desăvârşire interzis elevilor sa se aşeze pe pervazul ferestrelor, sa se aplece afara sau sa sără pe geam;
(6) - în situaţia în care holurile sunt umede se va circula cu atenţie pentru a se evita alunecarea;
(7) - este cu desăvârşire interzis elevilor sa aducă zăpada în şcoala, sa se joace cu apa, sa stropească colegii sau sistemele si dispozitivele electrice;
(8) - este interzis cu desăvârşire elevilor sa intervină la instalaţiile electrice, la instalaţiile de gaze sau la cele de încălzire de pe culoare, din clase, laboratoare, ateliere,
internat, sala de sport, cantina etc.
(9) - este interzisa aruncarea la întâmplare a resturilor care ar putea provoca alunecări pe pardoseala;
(10) - este interzis elevilor sa se joace cu obiecte contondente sau sa arunce astfel de obiecte către alte persoane;
(11) – este interzis cu desăvârşire elevilor sa aducă pe teritoriul scolii persoane străine pentru a evita provocarea de scandaluri, busculade si/sau bătăi;
(12) - este cu desăvârşire interzis elevilor sa introducă în şcoala si sa folosească petarde, grenade, muniţie, spray-uri paralizante, arme de orice fel, alcool, precursori de
stupefiante, droguri, substanţe toxice sau inflamabile, etc., deoarece, pe lângă faptul ca acestea pot provoca vătămarea celor din jur, deţinerea si utilizarea lor nu este
permisa decât în baza autorizaţiilor emise de instituţii abilitate ale statului, cu respectarea legilor în vigoare;
(13) - se interzice fumatul pe teritoriul scolii, consumul băuturilor alcoolice sau a drogurilor;
(14) - se interzice căţăratul în pomi, pe stâlpi si pe scările de incendiu din incinta scolii;
(15) - se interzice accesul în zonele de lucru în care se fac lucrări de intervenţii, reparaţii, revizii etc.;
(16) - elevii sunt obligaţi sa aducă la cunoştinţa profesorului de serviciu, a dirigintelui, a profesorului de la curs sau a personalului de serviciu orice situaţie, incident sau
defecţiune ce ar putea provoca accidente.
Art. 4. Pentru prevenirea accidentelor produse de contactul cu curentul electric vor fi respectate si următoarele masuri de securitate si sănătate:
1. este interzis elevilor sa se joace la comutatoarele si/sau prizele electrice daca acestea sunt deteriorate - defecţiunea va fi anunţata unui cadru didactic sau personalului
de serviciu;
2. este cu desăvârşire elevilor sa aducă zăpada în şcoala, sa se joace cu pistoalele cu apa si sa stropească sistemele si dispozitivele electrice;
4. este cu desăvârşire interzis elevilor sa intervină la instalaţiile electrice;
5. se interzice folosirea aparatelor electrice de încălzit, iar aparatura electrica sau audio-video necesara pentru desfăşurarea orelor de curs se va utiliza numai sub
supravegherea profesorului;
6. toate instalaţiile electrice de pe întreg teritoriul scolii, aflate în locuri unde elevii si personalului ar putea veni în contact cu ele, vor fi asigurate, protejate si semnalizare
corespunzător, pentru a se preveni orice accident prin electrocutare;
7. în caz de electrocutare, masurile de prim ajutor trebuie luate, cât mai urgent posibil, în funcţie de starea în care se găseşte accidentatul, astfel:
a. scoaterea rapida a accidentatului de sub tensiune prin întreruperea alimentarii circuitului respectiv cu respectarea tuturor prevederilor necesare, deoarece, daca
accidentatul este atins de o persoana înainte de scoaterea lui de sub influenta curentului electric, acesta poate fi, de asemenea, electrocutata;
b. cel care oferă ajutorul va folosi obiecte din materiale uscate, neconducătoare de electricitate, iar pentru instalaţiile de înalta tensiune este obligatoriu utilizarea
mânuşilor si a cizmelor de cauciuc electroizolant. Îndepărtarea conductoarelor chiar căzute la pământ se va face cu o prăjina uscata din lemn, iar ruperea lor se poate
realiza prin lovirea, de la distanta, cu corpuri neconducătoare de electricitate;
c. în cazul în care accidentatul este în stare de leşin, trebuie chemat neîntârziat un medic sau "Salvarea"; până la sosirea acestora, persoana accidentata se va aşeza
într-o poziţie comoda, iar îmbrăcămintea îi va fi desfăcuta pentru facilitatea respiraţiei. În acelaşi timp accidentatului i se da sa miroasă o soluţie de amoniac, iar daca a
încetat sa mai respire sau respira anormal, rar, convulsiv, i se va face imediat respiraţie artificiala (dar numai de către persoanele special instruite li autorizate).
d. Important !!! Este interzis a încerca acoperirea electrocutatului cu pământ. Este greşita părerea acelora care considera ca astfel se scurge "curentul" din accidentat.
Art. 5
1.Întregul personal îşi va desfăşura activitatea în aşa fel încât sa nu pună în pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesionala atât proprietatea personala cât si celelalte
persoane participante la procesele de munca sau de instruire-învăţare.
2.Elevii vor avea un comportament prin care să evite orice accidentare sau deteriorarea bunurilor şcolii.
3. În laboratoare, terenuri si săli de sport sau clase (spatii) amenajate vor fi respectate regulile specifice.
Abateri disciplinare
1.Nota la purtare se stabileşte de diriginte după consultarea celorlalţi profesori ai clasei, în funcţie de comportarea generală a elevului în şcoală şi în afara ei, precum şi de
atitudinea faţă de învăţătură. Notele sub 7 se aprobă în Consiliul profesoral. Elevii cu media 5 la purtare sunt declaraţi repetenţi. Stabilirea notei la purtare în funcţie de
absenţele nemotivate se va face în felul următor (Art. 131 din „Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar“): la fiecare 10 absenţe
nejustificate pe semestru sau la 10 % din absenţe nejustificate din numărul total de ore pe semestru la o disciplină, nota va fi scăzută cu un punct.
2.Absenţele elevilor care pleacă de la şcoală în timpul programului sunt considerate în mod automat nemotivate, dacă elevul înainte de plecare n-a obţinut acordul
dirigintelui (în absenţa acestuia a unui director) şi a profesorilor care au anunţat lucrări scrise pentru ziua respectivă.
3.În cazul în care un elev are 5 întârzieri în cadrul orelor de curs, se aplică sancţiunile prevăzute de „Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar“.
4.Elevii care în timpul cursurilor sunt depistaţi în baruri vor fi sancţionaţi cu mustrare în faţa clasei însoţită de scăderea notei la purtare cu un punct (chiar dacă au scutire
pentru ziua respectivă), întrucât aduc prejudicii imaginii şcolii.
Tabel nominal cu elevii clasei ……………………………Nr. crt.Numele si prenumele elevului/părinteluiSemnătura(elev)Semnătura(părinte)
Învăţător/Profesor diriginte,
Director,Director adjunct,DAVID ELENA AMELIA NISTOR MONICA
Şcoala Gimnaziala Vrăneşti, Călineşti
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARAAnul şcolar 2017-2018
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1 . Regulamentul intern cuprinde prevederi specifice condiţiilor concrete de desfăşurare a activităţii în cadrul Şcolii Gimnaziale Vrăneşti, Călineşti.
Art.2 . Conducerea Şcolii Gimnaziale Vrăneşti, Călineşti va duce la îndeplinire prevederile prezentului Regulament de ordine interioara.
Art.3 .Respectarea Regulamentului de ordine interioară este obligatorie pentru directori,personalul didactic de predare , personalul didactic auxiliar, personalul nedidactic,
elevi şi părinţi care vin în contact cu unitatea de învăţământ.
Art.4. Prezentul Regulament de ordine interioară a fost elaborat în conformitate cu prevederile Legii Educaţiei Naţionale nr.1 /2011 , a Regulamentului de organizare şi
funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar OMEC 5115 /15.12. 2014, a Legii nr. 128 /1997 Statutul personalului didactic şi a altor acte normative elaborate de
Ministerul Educaţiei si Cercetării Științifice,
Art. 5. Regulile de disciplină şi obligaţiile reciproce ale întregului personal ,precum şi ale elevilor şi părinţilor care decurg din prezentul Regulament sunt stabilite în vederea
desfăşurării în condiţii optime şi la standarde ridicate de calitate a procesului instructive-educativ, precum şi a activităţilor conexe care se desfăşoară în cadrul şcolii.
Art. 6 . Prevederile prezentului Regulament se pot modifica anual sau completa ulterior ori de câte ori este cazul, la iniţiativa a 2/3 din numărul membrilor Consiliului de
Administraţie şi cu consultarea organizaţiei sindicale din unitate.
Art. 7. Conducerea şcolii , învăţătorii şi profesorii-diriginţi au obligaţia prelucrării prezentului Regulament tuturor elevilor şi părinţilor acestora. Prelucrarea către personalul
didactic auxiliar şi nedidactic se va efectua de către conducerea şcolii.
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII ŞCOLARE
Art.8. Anul şcolar 2016-2017 începe pe data de 1 septembrie 2016 şi se încheie pe data de 31 august 2017( cursurile pentru elevi încep pe data de 12 septembrie 2016 şi
se încheie pe data de 16 iunie 2017).
Art.9 . 9.1 .Activitatea şcolară se desfăşoară de luni până vineri după următorul program :
a.Clasele pregătitoare - IV – 8,00 – 12,00 ( 13,00 )
b.Clasele V-VIII – 8.00-14.00/12,00 ( 13,00 ) – 18,00
Durata orei de curs este de 50 minute, iar pauza este de 10 minute.9.2 .Activităţile extracurriculare ( pregătirea suplimentară, cercurile, activităţile cultural artistice,
sportive,etc.) se desfăşoară în afara orarului şcolii, la sfârşitul săptămânii cu excepţia unor activităţi de comemorare a unor personalităţi sau de marcare a unor
evenimente care se petrec pe plan mondial după un calendar bine stabilit ( Ziua Pământului, Zilele Francofoniei etc.)Art.10 . În situaţii obiective ( epidemii, calamităţi
naturale etc. ) cursurile şcolare pot fi suspendate pe o perioadă determinată. Suspendarea cursurilor şcolare se poate face la cererea directorului, după consultarea
şi aprobarea inspectorului şcolar general. Suspendarea cursurilor este urmată de măsuri privind parcurgerea integrală a programei şcolare.
PERSONALUL DIDACTIC , DIDACTIC AUXILIAR ŞI NEDIDACTIC
Cadrele didactice
Art. 11. Toate cadrele didactice implicate prin natura funcţiei în instruirea şi educarea elevilor şcolii vor trebui să dea dovadă de punctualitate, responsabilitate,
consecvenţă ,corectitudine, fermitate şi seriozitate în rezolvarea tuturor problemelor legate de demersul instructive-educativ.
Art.12. Toate cadrele didactice au datoria de a se preocupa de conservarea şi îmbunătăţirea bazei materiale a şcolii şi de a utiliza cu responsabilitate resursele materiale
din dotare. Sălile de clasă vor fi în responsabilitatea directă a învăţătorilor şi profesorilor diriginţi care au obligaţia de a recupera de la colectivele respective contravaloarea
daunelor produse.
Art. 13. Organizarea unor reuniuni cu caracter privat ocazionate de diverse sărbători se va face fără excepţie în afara orelor de curs.
Art. 14 . Organizarea oricărui tip de manifestare colectivă cu caracter extraşcolar, care se va desfăşura prin implicarea cadrelor didactice şi elevilor şcolii va fi adusă la
cunoştinţa conducerii şcolii cu cel puţin 3 zile înainte de desfăşurare.
Art. 15 . Este interzis consumul de băuturi alcoolice sau prezenţa sub influenţa alcoolului în incinta şcolii.
Art. 16. În prima zi a fiecărui semestru cadrele didactice vor prezenta conducerii şcolii planificările anuale şi semestriale . În cursul semestrului autorii planificărilor
pot interveni cu modificări sau completări.
Art. 17. În cazul în care un membru al personalului din şcoală nu poate fi prezent la program din motive medicale sau situaţii deosebite, este de datoria sa să anunţe
conducerea şcolii la începutul zilei respective. Neanunţarea în prealabil a absenţei se consideră absenţă nemotivată. Concediile medicale trebuie aduse la secretariatul
unităţii în termen de maxim 3 zile de la eliberarea acestora de către medic.
Art. 18 . Personalul didactic are dreptul de utilizare a tuturor echipamentelor din dotare care le sunt necesare în procesul instructiv-educativ şi pentru propria perfecţionare .
Art. 19. Profesorii diriginţi şi învăţătorii au obligaţia de a ţine evidenţa învoirilor medicale şi a cererilor de învoire a elevilor de la părinţi într-un dosar special.
Art. 20 . Activităţile extracurriculare pe care profesorul diriginte sau învăţătorul le organizează cu colectivul de elevi trebuie să se desfăşoare în afara orelor de curs.
Art. 21 . Cadrele didactice de serviciu au obligaţia de a supraveghea urcarea si coborârea elevilor în si din mijloacele de transport școlar si de respectarea graficului zilnic.
Art. 22. Cadrele didactice au obligaţia de a stabili şi promova în relaţia cu elevii şi părinţii acestora principiile corectitudinii şi respectului reciproc , de a manifesta transparenţă
şi deschidere pentru comunicarea bilaterală.
Art. 23. Nu este permisă întârzierea cadrelor didactice la ora de curs şi nici utilizarea telefonului mobil pe parcursul acesteia.
Art. 24. Cadrele didactice au obligaţia de a semna zilnic condica de prezenţă şi de a consemna în aceasta titlul lecţiei.
Art. .25. Cadrele didactice au obligaţia de a aduce fişa cu analizele medicale în perioada 1-12 septembrie 2015.
Art. 26. Cadrele didactice răspund de corectitudinea mediilor încheiate şi de trecerea acestora în registrul matricol în termenul stabilit de conducerea unităţii.
Art. 27 . Întreg personalul scolii are obligaţia de a-şi desfăşura activitatea astfel încât să fie aplicate şi promovate normele specifice de asigurare a calităţii în învăţământul preuniversitar.
Art. 28. Cadrele didactice au obligaţia de a evalua rezultatele la învăţătură în mod ritmic în conformitate cu metodologiile elaborate de Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare.
Art. 29. Aprecierea performanţelor elevilor la învăţătură se face cu calificative la învăţământul primar şi cu note de la 10 la 1 la învăţământul gimnazial.
Art. 30 . Calificativele şi notele acordate se comunică imediat elevilor,se motivează şi se trec în documentele de înregistrare corespunzătoare , numai de învăţătorul sau profesorul care a efectuat evaluarea.
Art. 31 . Rezultatele lucrărilor scrise semestriale ( la obiectele la care acestea se dau ) vor fi analizate împreună cu elevii ,vor fi păstrate în şcoală până la sfârşitul anului şcolar şi vor putea fi consultate de părinţii elevilor în cazul în care aceştia doresc să le vadă ,în prezenţa profesorului care predă disciplina respectivă .
Art. 32. Situaţia şcolară se va încheia conform Regulamentului şcolar art. 54-82.
Art. 33 . Învăţătorii şi profesorii diriginţi au obligaţia de a completa corect documentele şcolare , pe baza actelor originale sau a copiilor xeroxate şi de a proceda la actualizarea datelor ori de câte ori este nevoie.
Art. 34. Este interzisă modificarea de note sau medii. Notele neclare sau eronat consemnate se pot anula prin tăierea cu o linie numai cu cerneală roşie după care se va aplica sigiliul şcolii şi semnătura directorului şcolii. În acelaşi mod se va proceda şi la anularea mediilor înscrise eronat.
Art. 35 . Motivarea absenţelor elevilor se va face numai de către învăţător sau diriginte în baza unei adeverinţe medicale eliberate de medicul cabinetului şcolar ,de medicul de familie sau de o unitate spitalicească. În situaţii deosebite , motivarea absenţelor se poate face pe baza unei cereri întocmite de părinţi şi avizată de conducerea şcolii.
Art. 36. Toate cadrele didactice împreună cu secretarii şcolii răspund permanent de asigurarea protecţiei cataloagelor, a registrelor matricole şi a condicilor de prezenţă.
Art. 37 . Se interzice scoaterea din incinta şcolii a documentelor şcolare menţionate la art. 36 pentru completare sau din alte motive.
Art. 38. Toţi învăţătorii şi profesorii diriginţi au obligaţia şi răspund de instruirea riguroasă a elevilor care efectuează serviciul pe şcoală, precum şi a celor care efectuează serviciul în clasă.
Art. 39 . Toţi învăţătorii şi profesorii au obligaţia de efectua serviciul pe şcoală conform programării.
Art. 40 . În primele 15 zile ale anului şcolar vor fi completate , actualizate şi avizate toate carnetele de note ale elevilor, acţiune de care sunt responsabili învăţătorii şi diriginţii claselor.
Art. 41 . Personalul didactic al şcolii are obligaţia de a-şi completa dosarul personal cu actele necesare şi de a-şi verifica anual carnetul de muncă pentru a constata valabilitatea şi corectitudinea înscrisurilor. La dosarul personal vor fi prezentate numai acte în copie , şcoala neasumându-şi răspunderea pentru păstrarea actelor originale.
Art. 42 . Învoirea cadrelor didactice de la cursuri se va face numai în cazuri bine justificate , cu aprobarea conducerii şcolii , pe bază de cerere scrisă şi care presupune în mod obligatoriu asigurarea suplinirii cu cadru didactic de specialitate.
Art. 43 . Cadrele didactice în general , învăţătorii şi profesorii diriginţi în special, au obligaţia de a însoţi permanent elevii la toate activităţile de grup organizate cu aprobarea conducerii şcolii : excursii, drumeţii, vizionări de spectacole, acţiuni cultural-artistice şi sportive , concursuri, serbarea şcolii etc.
Art. 44 . Este interzisă scoaterea elevilor de la ore pentru abateri disciplinare sau pentru a rezolva diferite probleme străine de activitatea şcolară planificată.
Art. 45. În incinta scolii fumatul este interzis.
Art. 46 . Este interzisă strângerea de bani de la elevi şi păstrarea lor de către învăţători sau profesori. La nivelul fiecărei clase se va stabili un părinte sau un elev , responsabil financiar care se va ocupa de gestionarea temporară a unor fonduri băneşti.
Art. 47 . Se interzice crearea şi funcţionarea în incinta şcolii a oricăror formaţiuni politice, desfăşurarea unor activităţi de propagandă politică , a celor de prozelitism religios sau a oricăror forme de activitate care încalcă normele de moralitate ce primejduiesc sănătatea fizică sau psihică a elevilor.
Art. 48. Se interzice transmiterea de mesaje politice părinţilor prin intermediul elevilor, acceptarea în spaţiul şcolar a unor afişe cu mesaj electoral.
Art. 49 . Se interzice categoric tuturor cadrelor didactice să folosească părţi din pauzele elevilor pentru terminarea activităţii de predare - învăţare.
Art. 50 . Învăţătorii şi profesorii care au ultima oră din schimb au obligaţia de a supraveghea eliberarea integrală a spaţiilor , în mod ordonat şi operativ , constatând şi eventualele nereguli ce vor fi semnalate învăţătorului sau profesorului de serviciu.
Art. 51 . Toate cadrele didactice au obligaţia de a informa în mod operativ conducerea şcolii cu privire la orice aspect legat de manifestări necorespunzătoare ale unor elevi sau ale unor colegi ce sunt sancţionabile conform prezentului regulament.
Art. 52 . Toţi învăţătorii şi profesorii diriginţi vor informa în mod operativ părinţii elevilor pentru orice abatere săvârşită de aceştia , atât în şcoală cât şi în afara ei , şi vor stabili de comun acord măsurile care trebuie luate.
Art. 53. Este interzisă tratarea la orele de dirigenţie a unor teme din specialitatea profesorului diriginte ,în afara tematicii precizate în planificare activităţii educative.
Art. 54. La clasele 0-IV , este interzisă tratarea în timpul orelor la unele obiecte din orar a unor teme de la alte obiecte în scopul recuperării materiei.
Art. 55 . Cadrele didactice stagiare se vor pregăti zilnic pentru lecţii , întocmind proiecte didactice pe care le vor prezenta săptămânal conducerii şcolii pentru avizare.
Art. 56. Este interzisă părăsirea clasei de către profesor în timpul desfăşurării orelor .
Art. 57 . Este interzisă scurtarea orelor prevăzute în orar, în special a ultimelor ore , cu excepţia cazurilor în care acest lucru este stabilit de conducerea şcolii în scopul desfăşurării unor activităţi la nivelul întregii şcoli.
Art. 58 . Numai învăţătorii şi profesorii diriginţi vor aproba plecarea elevilor navetişti cu o fracţiune de timp mai înainte la ultima oră de curs.
Art. 59 . Toate cadrele didactice au obligaţia de a consulta materialele informative puse la dispoziţie în cancelarie şi de a se conforma necondiţionat.
Art. 60. Toate cadrele didactice vor urmări conţinutul fişei postului şi contractual colectiv de muncă şi vor respecta legislaţia în vigoare.
PERSONALUL DIDACTIC AUXILIAR ŞI NEDIDACTIC
Biblioteca
Art. 61. Biblioteca şcolii contribuie efectiv la formarea elevilor alături de procesul de predare-învăţare.
Art. 62. Biblioteca funcţionează potrivit solicitărilor elevilor şi cadrelor didactice.
Art. 63. Bibliotecarul este subordonat directorului şcolii şi îşi desfăşoară activitatea conform fişei postului.
Art. 64. Programul bibliotecarului este 8,00 – 16,00.
Art. 65. Bibliotecarul are obligaţia de a ţine evidenţa informatizată a cărţilor şi publicaţiilor existente în bibliotecă.
Secretariatul
Art. 66. Secretariatul este subordonat directorului şcolii, iar secretarele îşi desfăşoară activitatea conform fişei postului.
Art. 67 . Secretariatul funcţionează în aşa fel încât să se asigure permanenţă pe perioada programului şcolar sau între orele 8,00-15,00 în perioada vacanţelor şcolare.
Art. 68 . Programul secretariatului se poate modifica în funcţie de cerinţele şcolii.
Art. 69. a. Plecările din unitate ale personalului didactic auxiliar şi nedidactic în timpul programului se fac numai cu avizul conducerii şcolii şi numai din motive bine întemeiate sau în interes de serviciu.
Art. 70. b. Personalul nedidactic îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu fişa postului şi programul stabilit de conducerea unităţii.
CONSILIUL PROFESORAL
Art. 71. Consiliul Profesoral este organul colectiv de conducere al şcolii şi se întruneşte ori de câte ori preşedintele consideră că este necesar.
Art. 72. Consiliul Profesoral îşi desfăşoară activitatea în şedinţe ordinare de două ori pe semestru şi în şedinţe extraordinare la propunerea Consiliului de Administraţie.
Art. 73. Prezenţa cadrelor didactice la şedinţele Consiliului Profesoral este obligatorie.
Art. 74 . Consiliul Profesoral dezbate şi adoptă variante de proiecte curriculare sau pentru curriculum nucleu, curriculum la decizia şcolii,etc.
Art. 75. Consiliul Profesoral validează situaţia şcolară la sfârşitul semestrului sau la sfârşitul anului şcolar.
Art. 76 .Consiliul Profesoral decide asupra aplicării sancţiunilor prevăzute de Statutul personalului didactic.
Art. 77. În afara consiliilor profesorale ordinare se pot organiza întâlniri numai cu profesorii sau învăţătorii în scop informativ.
Art. 78. Consiliul Profesoral aprobă , la propunerea directorului , scăderea calificativului anual pentru cadrele didactice care au absentat nemotivat de trei ori la şedinţele Consiliului Profesoral.
Art.79. Consiliul Profesoral aprobă , la propunerea diriginţilor, elevii cărora urmează să li se scadă nota la purtare sau să li se acorde recompense.
COMISIILE METODICE
Art. 80. Comisiile metodice din aceeaşi arie curriculară au obligaţia să colaboreze la elaborarea ofertei educaţionale.
Art. 81. Comisiile metodice colaborează , la nivel de arie curriculară, pentru organizarea şi realizarea unor activităţi de formare continuă , de cercetare pedagogică, organizare de sesiuni ştiinţifice .
Art. 82. Comisiile metodice vor întocmi şi realiza programe de recuperare pentru elevii cu nevoi speciale. CONSILIUL CLASEI
Art. 83. La începutul fiecărui an şcolar consilierul educativ organizează întâlniri cu învăţătorii şi diriginţii pentru formare în domeniul activităţii la nivelul consiliului clasei ; activităţile de formare vor fi consemnate în procese verbale.
Art. 84. Învăţătorii şi diriginţii au obligaţia de a întocmi , pe baza actelor legale , liste cu elevii ai căror părinţi au un venit lunar , pe membru de familie, egal sau mai mic decât salariul minim brut pe economie, pentru ca aceşti elevi să poată beneficia de ajutoare material legale ( rechizite, burse ).
Art. 85 . Învăţătorii şi diriginţii numiţi la începutul anului şcolar au obligaţia de a semna fişa cu atribuţiile specific acestei responsabilităţi şi de ducerea la îndeplinire a atribuţiilor ce le revin.
ORGANIZAREA SERVICIULUI PE ŞCOALĂ
Art. 86. Personalul didactic de predare are obligaţia de a efectua serviciul pe şcoală în conformitate cu atribuţiile profesorului şi învăţătorului de serviciu stabilite prin prezentul regulament .(anexa 1)
Art. 87 .Profesorul sau învăţătorul de serviciu trebuie să fie prezent la şcoală cu cel puţin jumătate de oră înainte de începerea serviciului pe şcoală.
Art. 88. Serviciul pe şcoală se va organiza de luni până vineri în două schimburi , astfel : 7,30 – 13,00 pentru învăţători , 13– 18.00 pentru profesori si 7.30-14.30 (gimn. dimineata)
Art. 89. Graficul cadrelor didactice de serviciu va fi întocmit la începutul anului şcolar , va fi avizat de director şi va fi afişat în cancelarie , la avizierul şcolii şi la secretariat.
Art. 90. Învăţătorul sau profesorul de serviciu trebuie să ia legătura cu elevul de serviciu pe şcoală pentru a-l cunoaşte , a-l îndruma şi a-i stabili sarcinile ce-i revin pentru ziua respectivă.
Art. 91 . La intrarea în serviciu , învăţătorul ( profesorul ) de serviciu va verifica existenţa tuturor cataloagelor în dulapul special amenajat lucru care se va repeta şi la ieşirea din serviciu.
Art. 92. În timpul pauzelor învăţătorul ( profesorul ) de serviciu are obligaţia de a fi pe holurile şcolii pentru a supraveghe activitatea elevilor şi pentru a preveni situaţii precum : acte de violenţă între elevii şcolii, între elevi şi alte persoane din afara şcolii , violenţe de limbaj , fumatul în grupurile sanitare sau în exteriorul şcolii, acţiuni de distrugere a mobilierului , pătrunderea în incinta şcolii a elevilor de la altă şcoală etc.
Art. 93. Verifică prin sondaj , în timpul pauzelor, dacă sălile de clasă sunt bine întreţinute iar elevii de serviciu pe clasă îşi îndeplinesc atribuţiile ce le revin.
Art. 94. Învăţătorul ( profesorul ) de serviciu semnalează imediat conducerii şcolii orice act de indisciplină sau orice alt eveniment petrecut în timpul serviciului său.
Art. 95. Învăţătorul ( profesorul ) de serviciu trebuie să asigure buna desfăşurare a intrării şi ieşirii elevilor la schimbarea turelor şi la începutul şi sfârşitul pauzelor.
Art. 96. Învăţătorul ( profesorul ) de serviciu verifică prezenţa la ore a cadrelor didactice, aduce la cunoştinţa directorilor eventualele absenţe iar în lipsa directorilor ia măsuri pentru acoperirea orelor la care învăţătorul sau profesorul lipseşte.
Art. 97. Învăţătorul ( profesorul ) de serviciu trebuie să ia legătura imediat cu cadrul medical în legătură cu eventualele accidentări sau îmbolnăviri ale elevilor în timpul pauzelor.
Art. 98. La sfârşitul programului , învăţătorul ( profesorul ) de serviciu va încheia un proces verbal detaliat în care va consemna toate evenimentele petrecute în timpul serviciului.
DREPTURILE ŞI ÎNDATORIRILE ELEVILOR
a.Drepturile elevilor
Art.99 .Elevii se bucură de toate drepturile legale şi nici o activitate din şcoală nu le poate leza demnitatea sau personalitatea.
Art. 100. Elevii au dreptul şi obligaţia de a cunoaşte şi de a respecta prevederile Regulamentului de ordine interioară şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat.
Art. 101. Elevii beneficiază de învăţământ de stat gratuit în limita procentului din PIB acordat învăţământului.
Art. 102. Elevii pot utiliza gratuit, sub îndrumarea profesorilor şi învăţătorilor ,pe toată durata studiilor,baza didactică şi materială de care dispune şcoala.
Art. 103. Elevii au dreptul să participe la activităţile extracurriculare organizate de şcoală sau de cluburile copiilor fără a afecta programul zilnic.
Art. 104. Elevii au dreptul la bilete cu preţ redus la spectacole,manifestări sportive, transport în comun ,etc .
Art. 105. Elevii de la învăţământul primar şi gimnazial primesc gratuit manual şcolare.
Art. 106. Elevii au dreptul să fie evidenţiaţi şi să primească premii şi recompense pentru rezultate deosebite la activităţile curricular şi extracurriculare, precum şi pentru atitudine civică exemplară.
Art. 107. La nivelul şcolii se constituie Consiliul Elevilor , format din reprezentanţi ai elevilor din fiecare clasă şi funcţionează pe baza unui regulament propriu.
Art. 108. Elevilor cu rezultate foarte bune la învăţătură , celor cu probleme sociale deosebite sau cu probleme medicale li se pot acorda burse de merit sau burse sociale în conformitate cu reglementările în vigoare şi cu resursele bugetare disponibile.b.Îndatoririle elevilor
Art. 109. Frecvenţa elevilor
109 .a. Frecvenţa elevilor la cursuri este obligatorie. Intrarea în şcoală se face cu maxim 10 minute înaintea primei ore.
109 .b. Nu este permisă învoirea elevilor de la ore cu excepţia cazurilor de participare la diferite activităţi şcolare desfăşurate în timpul programului cu aprobarea ISJ .
109.c. Elevii nu au voie să chiulească de la ore şi nu au voie să iniţieze sau să participe la acţiuni colective de chiul.
109.d. În situaţia absentării din motive de sănătate elevii sunt obligaţi ca în termen de 5 zile de la revenirea în şcoală să prezinte adeverinţă medicală vizată de medicul de familie.
109. e. Pentru alte situaţii , motivarea absenţelor se face pe baza unei cereri scrise de părinte/tutorele legal adresată directorului şi aprobată de acesta în urma consultării cu învăţătorul/dirigintele clasei.
109. f. Elevii scutiţi de efort fizic sunt obligaţi să fie prezenţi la orele de educaţie fizică şi să rămână sub supravegherea profesorilor. Elevii scutiţi de efort fizic vor prezenta la şcoală documentul respectiv până la data de 1 octombrie. Orice scutire medicală prezentată după această dată este luată în evidenţă cu data respectivă fără a avea însă efect asupra absenţelor primite anterior. Tot până la 1 octombrie toti elevii apţi de efort fizic vor prezenta adeverinţa de sănătate de la medicul de familie conform căreia pot participa la orele de educaţie fizică fără riscuri.
Art. 110. Comportamentul elevilor
110.a. Indiferent de momentul şi locul unde se află, elevii trebuie să aibă un comportament civilizat, corect, dovedind prin aceasta că sunt elevi şi respectă numele şcolii în care învaţă.
110.b . Este interzis oricărui elev să aducă în clasă sau în şcoală persoane străine sau să fie aşteptaţi de alte persoane în şcoală sau în curtea şcolii ( cu excepţia membrilor familiei )
110.c. Elevii nu au voie să aducă în şcoală şi să folosească nici un fel de spray-uri lacrimogene /paralizante şi orice alte materiale pirotehnice sau de altă natură care ar putea pune în pericol integritatea fizică a celor din jur.
110.d. Se interzice cu desăvârşire elevilor fumatul, consumul de băuturi alcoolice sau droguri.
110. e. Este interzisă introducerea în şcoală a materialelor vizuale sau auditive care atentează la bunele moravuri.
110. f. Elevii nu au voie să introducă în perimetrul şcolii patine cu rotile, biciclete, motorete, pantofi sport cu role, aparate radio sau casetofoane.
110. g. Este interzisă utilizarea telefonului mobil în timpul orelor de curs precum şi menţinerea acestuia în stare de funcţionare în timpul orei. În timpul lucrărilor scrise, profesorul poate cere elevilor depunerea telefoanelor pe catedră. În cazul utilizării de către elevi a telefoanelor mobile în timpul orei , profesorii au obligaţia de a preda aceste telefoane la secretariat. Telefoanele vor putea fi ridicate doar de către părinţi.
110. h. Se interzice elevilor să posede sau să folosească orice tip de armă şi să se implice în acte de violenţă sau intimidare.
110. i. Elevii nu au voie să cheme la şcoală pentru aşa-numitele „răfuieli” sau „ intimidări” alţi elevi mai mari, cunoscuţi , „ prieteni” din afara şcolii, etc.
110. j. Elevilor le este interzis să-şi însuşească bunuri, obiecte sau bani care nu le aparţin.
110. k. Este interzisă folosirea produselor oferite gratuit ca supliment alimentar ( lapte, corn, măr ) în alte scopuri decât cel pentru care au fost distribuite.
110. l. Elevii nu au voie să mâzgălească, să scrie, să deseneze cu pix, marker, creion, spray colorat,vopsea etc. mobilierul şcolii,pereţii interiori sau exteriori, lambriul , gardul şcolii,ferestrele sau uşile .
110.m. Elevii care produc daune sau deteriorează bunurile din dotarea şcolii au obligaţia să repare sau să înlocuiască obiectele deteriorate sau să achite contravaloarea pagubelor produse. În cazul în care vinovatul nu a fost identificat , răspunderea ( şi implicit achitarea pagubei ) revine colectivului care a folosit sala sau echipamentul respectiv.
110. n. Resturile de alimente consumate în pauză şi hârtiile nefolosite se vor pune în coşurile speciale destinate colectării selective a deşeurilor.
110. o. Elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev şi să-l prezinte cadrelor didactice pentru consemnarea notelor.
110. p. Elevii trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite gratuit şi să le restituie în bună stare la sfârşitul anului şcolar.
110. r. Este interzisă folosirea în timpul orelor a aparatelor foto, aparatelor de filmat sau telefoanelor fără acordul cadrelor didactice care predau la ora respectivă.
110. s. Este interzis elevelor să poarte machiaj, să aibă unghiile vopsite, să îsi vopsească părul. De asemenea, elevele care au părul lung, îl vor purta prins. Profesorul/ învăţătorul care în timpul orelor constată la un elev/ la mai mulţi elevi o ţinută neconformă cu prevederile actualului regulament va informa dirigintele care va înştiinţa familia elevului şi va lua măsurile disciplinare ce se impun.
110. t. Este interzis elevilor să părăsească curtea scolii fără a avea acordul prealabil al dirigintelui sau, în lipsa acestuia, al profesorului de serviciu. Elevilor le este interzis accesul la magazin în timpul pauzelor.Vor avea pachet adus de acasă. Responsabilitatea nerespectarării acestei prevederi revine în totalitate elevului.
110. u. Intrarea elevilor în şcoala se face pe usa din spate. Pe uşa de intrare a profesorilor vor putea intra numai acei elevi, însoţiţi de părinţi, care au aprobarea conducerii şcolii şi a elevilor de serviciu.
110.v. Orele de consultaţii acordate elevilor şi/sau părinţilor se vor desfăşura pe baza unui program stabilit şi aprobat de conducerea şcolii.
110.x. Persoanele străine care solicit accesul în şcoală pentru rezolvarea anumitor probleme vor fi legitimate de către elevul de serviciu sau de personalul auxiliar. Accesul acestora este permis la secretariatul şcolii, la direcţiune sau la cancelarie. Nu este permis accesul părinţilor în şcoală, în sălile de clasă sau pe coridoare în timpul orelor de curs.
110.y. Nu se aduc la şcoală alimente cu care se face murdărie: seminţe, nuci, alune, castane etc. Gustarea se serveşte numai în timpul pauzelor, iar hârtiile şi ambalajele resturilor de mâncare se aruncă în containerele din curte.
110.z. Se interzice părăsirea şcolii în timpul orelor de curs. Dacă, în cazuri excepţionale (boală, participarea la o competiţie organizată de şcoală...), elevul trebuie să părăsească şcoala, el este obligat să solicite permisiunea profesorului/ a învăţătorului care predă la ora respectivă, care îl poate învoi pe propria răspundere, dar va consemna absenţa în catalog. Profesorul-diriginte/ învăţătorul va motiva absenţa numai după ce va lua legătura cu familia elevului.
110.w. Elevii care perturbă procesul de învăţământ prin vociferări, injurii sau alte activităţi diferite de cele instructiv-educative vor fi sancţionaţi conform regulamentului şcolar şi sunt obligaţi să dea notă explicativă profesorului, dirigintelui şi conducerii şcolii şi să se prezinte la psihologul şcolii pentru a fi consiliaţi pentru devierea de comportament.
110.q. Se interzice elevilor sa umble la instalaţia de apa, sa distrugă sau sa deterioreze instalaţiile sanitare din WC-uri. Orice defecţiune a acestora va fi adusa la cunoştinţa profesorilor de serviciu ,personalului auxiliar de serviciu. Elevii responsabili pentru deteriorări, vor achita costul reparatiilor.
110.aa. Se interzice elevilor sa urce in copaci sau pe scările de acces pe acoperişul scolii, pe gardul scolii.
111.Transportul cu microbuzul scolar
111.a. Prescolarii si elevii au obligația să respecte graficul pentru transport stabilit la începutul anului școlar și aprobat În Consiliul de Administrație al unității de învățământ
.111.b. Prescolarii si elevii au obligația să respecte stațiile de îmbarcare și debarcare stabilite și care le-au fost comunicate de profesorul diriginte.
111.c.Prescolarii si elevii sunt obligaţi să ocupe locurile stabilite în timpul deplasării, să aibă un comportament si un limbaj civilizat şi să nu distrugă bunurile din mijlocul de transport.
111.d..Elevii si prescolarii nu au voie să se ridice de pe scaune în timpul deplasării, să deschidă usa microbuzului înainte ca acesta să se fi oprit în statie sau să coboare la altă statie decât cea de care apartine.
111.e.Prescolarii si elevii care chiulesc de la ultima oră de curs, dacă se vor prezenta la microbuzul scolar, nu vor fi îmbarcati de profesorul de serviciu . De asemenea, dirigintele va anunta părintii telefonic despre acest lucru.
111.f.În microbuzul scolar este interzis cu desăvârsire consumul de alimente, băuturi răcoritoare, seminte sau gumă de mestecat.
111.g.Se interzice prescolarilor si elevilor initierea de discutii cu conducătorul auto, pentru a nu distrage atentia acestuia de la traseu.
111.h. Se interzice elevilor adresarea de cuvinte jignitoare conducătorului auto, agresarea fizică sau verbală a celorlalti elevi.
111.i.Elevii si prescolarii care nu respectă aceste prevederi, pot primi sanctiuni disciplinare si materiale, în conformitate cu normele legale în vigoare. Astfel, se va interzice deplasarea cu microbuzul scolar pentru o perioadă determinată de timp( între 3 si 5 zile, în functie de gravitatea faptelor săvârsite).
111.j. Pe durata transportului cu microbuzul , elevii si prescolarii vor putea fi însotiti fie de un cadru didactic, fie de un părinte, desemnati ,după o schemă stabilită de comun acord, la începutul anului scolar.
112.Prevederi pentru conducătorii auto ai microbuzelor scolare
112.a.Se interzice cu desăvârşire transportul simultan al preşcolarilor/elevilor şi al altor persoane care nu sunt angajaţi ai şcolii, în acest caz încălcarea acestei prevederi poate duce la sancţionarea conducătorului auto;
112.b.Îmbarcarea – debarcarea elevilor se va realiza doar în stațiile special stabilite în acest sens. Pentru îmbarcarea – debarcarea elevilor în alte locuri decât cele stabilite și pentru orice eventual incident petrecut cu această ocazie, va fi răspunzător direct conducătorul auto și/sau persoana care decide acest lucru.
112.c. Conducătorul auto este responsabil pentru menținerea curățeniei mijlocului de transport ;
112.d. Conducătorul auto va avea o tinută decentă, un limbaj civilizat, o conduită ireprosabilă;
112.e. Orice eveniment negativ ce tine de transportul rutier sau de conduita elevilor, produs în timpul transportului cu microbuzul scolar, va fi adus la cunostintă, în cel mai scurt timp ,directorului unitătii de învătământ sau responsabilului de structură.
Art. 113. Accesul elevilor în şcoală
113. a. Accesul elevilor în şcoală se face numai pe la intrarea elevilor
113. b. Poarta pentru accesul elevilor în şcoală va fi deschisă până la ora 8,15 pentru elevii din clasele I-IV şi până la 13,15 pentru elevii claselor V-VIII.
113.c. Uşa de acces a elevilor în şcoală se va închide după 5 minute de la începerea fiecărei ore de curs.
113. d. Intrarea elevilor în şcoală se va face în perfectă ordine sub directa îndrumare a învăţătorului sau profesorului de serviciu.
113. e. Circulaţia elevilor pe holuri şi scări se va face în mod civilizat atât la intrare cât şi la ieşire.
113.f. Este interzisă circulaţia elevilor pe scara profesorilor.
113. g. La terminarea cursurilor , elevii vor părăsi imediat sala de clasa sub supravegherea învăţătorului sau a profesorului cu care au avut ultima oră de curs şi nu vor staţiona în curtea şcolii fără un motiv bine întemeiat.
113.h Elevii nu au voie să părăsească incinta şcolii în timpul programului decât cu acordul dirigintelui sau al profesorului de serviciu.
Art. 114. Elevii au obligaţia de a efectua serviciul pe şcoală conform planificării sub îndrumarea învăţătorului/dirigintelui şi a cadrului didactic de serviciu pe şcoală.
114.a. Serviciul pe şcoală va fi efectuat de elevii claselor a IV-a, a VI-a şi a VII-a.
114.b. Elevii de serviciu vor fi prezenţi în şcoală cu cel puţin 15 minute înainte de începerea cursurilor şi vor purta în piept ecusonul care indică activitatea specifică.
114.c. Elevii din schimbul de dimineaţă efectuează serviciul în perioada 7,45-12,00 iar cei din schimbul de după amiază în perioada 11,45-18,00.
114.d. Elevul de serviciu ţine legătura permanent cu cadrul didactic de serviciu căruia îi comunică toate problemele apărute.
114.e. Programarea elevilor de serviciu pe şcoală este făcută numai de învăţătorul sau dirigintele clasei, fiind excluşi elevii care au probleme la învăţătură sau disciplină. În prima oră de dirigenţia aceştia vor prezenta elevilor atribuţiile ce le revin în calitate de elev de serviciu pe şcoală şi vor urmări modul în care elevii duc la îndeplinire sarcinile primite.
114. f. Elevul de serviciu pe şcoală are obligaţia de a suna de intrare /ieşire de la ore conform programului de desfăşurare a cursurilor şi după ceasul şcolii.
114. g. Elevul de serviciu nu va permite intrarea persoanelor străine în şcoală decât după legitimare şi consemnarea numelui persoanei şi a motivului intrării în instituţie în registrul special.
114.h. Elevul de serviciu nu are voie să părăsească postul fără acordul profesorului de serviciu sau al directorului.
114. i. Elevul de serviciu are obligaţia de a cunoaşte foarte bine amplasamentul tuturor claselor, birourilor şi a altor încăperi din şcoală.
114. j. Elevul de serviciu semnalează imediat dacă au fost deteriorate bunuri din dotarea unităţii.
Art. 115. Ţinuta elevilor
115.a. Ţinuta şcolară este obligatorie la clasele 0-VIII, stabilindu-se ca îmbrăcămintea să fie formată din pantalon negru/fusta neagra/bleumarin şi cămaşă /bluză albă (la fete), pantalon negru/bleumarin, cămaşă alba (la băieţi); facultativ, fiecare clasa îşi stabileşte însemnele: vesta neagra/bleumarin, cravata neagra/albastra etc; este obligatoriu ca elevii să aibă o ţinută decentă, curată şi îngrijită, fusta sa fie la nivelul genunchiului, iar bluzele sa nu fie decoltate sau transparente.
115.b. Băieţilor le este interzis să-şi vopsească părul, să poarte cercei sau tricouri fără mâneci. Tunsoarea băieţilor trebuie să fie decentă, pieptănătura la fel.
115.c. Fetelor le este interzis să se fardeze strident.
115. d. Este interzis elevilor să poarte îmbrăcăminte neadecvată vârstei şi calităţii de elev şi să folosească însemne specifice unor grupuri sataniste , etc.
Art. 116 . Recompensarea elevilor
116.a. Pentru rezultate deosebite în activitatea şcolară şi extraşcolară , elevii pot fi recompensaţi după cum urmează : - evidenţierea în faţa colegilor de clasă, a colegilor de şcoală sau a Consiliului Profesoral - evidenţierea pe monitorul de la intrarea în şcoală - acordarea de premii, diplome şi recompense materiale din fondul şcolii sau din sponsorizări la sfârşitul anului şcolar. La clasele I-IV se vor acorda elevilor diplome de merit, iar la clasele V-VIII premii şi menţiuni cu condiţia ca media generală anuală să fie peste 9,00 iar media la purtare să fie 10.
Art. 117. Sancţiuni aplicate elevilorOrice sancţiune trebuie însoţită de proces-verbal de constatare întocmit de învăţătorul /profesorul-diriginte sau cadrul didactic care semnalează abaterea, urmărindu-se etapele de sancţionare precizate în tabel
AbatereaSancţiune la prima abatereSancţiune la mai multe abateriÎntârziere la orăAvertisment verbalAbsenţă în catalogAbsenţe nemotivate de la ore- scăderea notei la purtare cu 1 punct pentru fiecare 10 absenţe nemotivate - pierderea bursei dacă elevul primeşte bursăImplicarea în conflicte verbale violente, bătaie- discuţie cu elevul şi părinţii acestuia- scăderea notei la purtare cu 1 punct- scăderea notei la purtare cu 2 sau mai multe puncte - preluarea elevului în baza de date a poliţiei de proximitateDeţinerea de obiecte ascuţite ( cuţite, lame, etc )- discuţie cu elevul şi părinţii acestuia în prezenţa poliţistului de proximitate- scăderea notei la purtare cu 1 punct- preluarea elevului în baza de date a poliţiei de proximitate- scăderea notei la purtare cu 2 sau mai multe puncteFumat- discuţie cu părinţii elevului- scăderea notei la purtare cu 1 punct- scăderea notei la purtare cu 2 puncteFrecventarea barurilor în timpul programului de şcoală- discuţie cu elevul şi părinţii acestuia- avertisment verbal- mustrare în faţa Consiliului Profesoral- scăderea notei la purtare cu 1 punctDistrugerea bunurilor şcolii- discuţie cu elevul şi părinţii acestuia- plata tuturor lucrărilor necesare reparaţiilor- plata tuturor lucrărilor necesare reparaţiilor- scăderea notei la purtare cu 2 sau mai multe puncte- mutarea disciplinară temporară la o altă clasă paralelăAtitudine necuviincioasă faţă de personalul şcolii- discutarea cu elevul şi părinţii acestuia- mustrare în faţa Consiliului Profesoral- scăderea notei la purtare cu 1-2 puncteŢinută vestimentară nepotrivită- avertisment verbal- informarea părinţilor- interzicerea accesului în şcoală- scăderea notei la purtare cu 1-2 puncteDeranjarea orei de curs- avertisment verbal- discutarea cu elevul în prezenţa psihologului şcolii- discuţie cu elevul în prezenţa părinţilor şi a psihologului şcolii- mustrare în faţa Consiliului Profesoral- scăderea notei la purtare cu 1-3 puncteImplicarea în acţiuni care aduc atingere bunului renume al şcolii- discuţie cu elevul în prezenţa părinţilor- mustrare scrisă- scăderea notei la purtare cu 2-3 puncteAcţiunea de a nu păstra curăţenia în clasă,holuri,curtea şcolii sau alte încăperi- observaţie individuală- mustrare în faţa colectivului clasei- efectuarea curăţeniei în clasă la sfârşitul programului- strângerea hârtiilor şi a altor resturi din curtea şcolii- scăderea notei la purtare cu 1-2 puncteAducerea în şcoală a unor persoane străine în scopul „reglării de conturi”- mustrare în faţa colectivului clasei- anunţarea părinţilor - scăderea notei la purtarea cu 1-2 puncte- anunţarea poliţistului de proximitate şi introducerea în baza de date a poliţieiDifuzarea de materiale cu caracter obscen - confiscarea materialelor- discuţii cu părinţii elevului- scăderea notei la purtare cu 1-2 puncte- anunţarea poliţistului de proximitate
Art.118. Transferul elevilor
118.a. Elevii care solicită transferul la Şcoala Gimnazială Vrănesti, Călinesti trebuie să aibă cel puţin nota 9 la purtare pe toate semestrele.
118.b. Elevii care se transferă la Şcoala Gimnazială Vrăneşti, Călinesti trebuie să prezinte adeverinţa cu numărul de absenţe din anul şcolar precedent.
118.c. Nu se aprobă transferul elevilor cu mai mult de 20 de absenţe nemotivate în anul şcolar precedent.
Art. 119. Părinţii elevilor , comitetele de părinţi şi Consiliul reprezentativ al părinţilor
119.a. Comitetele de părinţi se organizează şi funcţionează în baza Legii Educaţiei şi a Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
119.b. Comitetele de părinţi îşi desfăşoară activitatea în baza unui program de activitate anual.
119. c. Comitetul de părinţi sprijină conducerea şcolii şi dirigintele în întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei şi a unităţii de învăţământ;
119. d. Comitetul de părinţi ajută şcoala şi diriginţii în activitatea de consiliere şi orientare socioprofesională sau de integrare socială a absolvenţilor;
119. e. Comitetul de părinţi sprijină dirigintele în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi extraşcolare;
119. f. Comitetele de părinţi pot atrage persoane fizice sau juridice care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin programe de modernizare a activităţii educative şi a bazei materiale din clasă şi din şcoală.
119. g . Comitetele de părinţi pot realiza venituri proprii prin organizarea în colaborare cu şcoala a unor manifestări cultural-artistice,sportive,turistice sau donaţii şi sponsorizări din partea unor persoane fizice sau juridice.
119. h. În adunarea generală a comitetelor de părinţi la nivel de şcoală se alege Consiliul reprezentativ al părinţilor format din preşedinte, vicepreşedinte, casier şi alţi 3-5 membri . Se alege o comisie de cenzori formată din 1-3 membri care verifică activitatea financiară a consiliului.
119. i. Directorul unităţii de învăţământ convoacă adunarea generala a comitetelor de părinţi la nivelul şcolii în calitate de secretar al Consiliului reprezentativ al părinţilor
119. j. Consiliul reprezentativ al părinţilor se organizează şi funcţionează pe baza unui regulament propriu.
119. k. Consiliul reprezentativ al părinţilor desemnează reprezentanţii părinţilor în Consiliul de administraţie al şcolii.
119.l. Fondurile realizate de comitetele de părinţi şi de consiliul reprezentativ al părinţilor vor fi înregistrate conform normelor în vigoare. La gestionarea fondurilor se vor avea în vedere următoarele :- sumele realizate se consemnează într-un proces verbal în care se menţionează acţiunea organizată, cheltuielile şi venitul net ,proces verbal semnat de preşedintele,secretarul şi casierul consiliului;- evidenţa operaţiunilor de încasări şi plăţi se ţine cu ajutorul registrului de casă- plăţile se fac cu aprobarea consiliului şi se justifică cu acte oficiale : facturi,bonuri de casă,chitanţe;- obiectele de inventor şi materialele procurate din fondurile comitetelor de părinţi se predau unităţii de învăţământ pe bază de proces verbal şi vor fi trecute în inventarul şcolii potrivit reglementărilor în vigoare 119.m. Consiliul reprezentativ al părinţilor prezintă raportul asupra activităţii în Adunarea generala a comitetelor de părinţi la începutul fiecărui an şcolar inclusiv programul de activitate şi proiectul de buget pe anul şcolar în curs.
Art. 119 . Învăţătorul şi profesorul-diriginte au următoarele sarcini şi atribuţii :
-Asigură , împreună cu elevii clasei,păstrarea în bune condiţii a bazei material şi remedierea acesteia în cazul deteriorării ei;
-Răspunde de preluarea şi predarea manualelor şcolare;
-Predă şi preia de la secretariatul şcolii carnetele de elev în vederea completării şi avizării lor;
-Întocmeşte catalogul provizoriu al clasei la începutul anului şcolar;
-Completează catalogul definitiv al clasei;
-Întocmeşte şi predă la timp situaţiile statistice;
-Întocmeşte caietul dirigintelui ( învăţătorului);
-Planifică temele orelor de dirigenţie şi predă la timp planificarea responsabilului comisiei metodice
-Organizează activităţi extraşcolare cu elevii;
-Colaborează cu colectivul didactic al clasei în scopul cunoaşterii elevilor şi al îmbunătăţirii procesului de predare-învăţare;
-Colaborează cu personalul medical sau de consiliere pentru rezolvarea problemelor elevilor ,
-Organizează şedinţe cu părinţii semestrial sau ori de câte ori este cazul ;
-Preia, pe bază de proces verbal , sala de clasă în care îşi desfăşoară activitatea elevii şi răspunde de păstrarea în bune condiţii a sălii şi bunurilor din clasă;
-Urmăreşte frecvenţa elevilor , motivează absenţele elevilor pe baza certificatelor avizate de medicul de familie precum şi pe baza cererilor părinţilor;
. 120. Regulamentul de ordine interioară se prelucrează elevilor, părinţilor şi întregului personal al unităţii cu proces verbal şi semnătura tuturor celor instruiţi ,imediat ce este aprobat în Consiliul Profesoral.
Art. 121. Necunoaşterea sau ignorarea deliberată a prezentului regulament şi a tuturor documentelor menţionate care reglementează procesul de învăţământ nu absolvă de răspundere şi nu pot fi invocate drept scuză.
Art. 122. Regulamentul de ordine interioară va fi multiplicat pentru a putea fi consultat ori de câte ori este nevoie.
Art. 123. La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Regulamentul de ordine interioară pentru anul şcolar anterior.
Art.124. Modificarea prezentului regulament nu se poate face decât de Consiliul Profesoral al şcolii în conformitate cu schimbările care pot interveni în procesul de învăţământ.
Director, Director adjunct,
DAVID ELENA AMELIA NISTOR MONICA
Prezentul Regulament de ordine interioară a fost adoptat în şedinţa Consiliului Profesoral din data de 15.09.2017 şi aprobat în şedinţa Consiliului de Administraţie din data de 15.09.2017.
Anexa 1 – Atribuţiile învăţătorului/ profesorului de serviciu
1.Se va prezenta la şcoală cu 30 minute înainte de începerea programului.
2.Verifică prezenţa elevului de serviciu.
3.Supraveghează intrarea elevilor la primele ore de curs şi verifică ţinuta acestora.
4.Verifică prezenţa profesorilor la ore şi asigură supravegherea claselor de la care lipsesc învăţătorii/profesorii.
5.Asigură intrarea punctuală la ore a profesorilor şi a elevilor.
6.Verifică ordinea şi disciplina în pauze.
7.Controlează şi în pauze activitatea elevului de serviciu.
8.Interzice ieşirea elevilor în afara şcolii pentru interese personale.
9.Asigură semnarea condicii de prezenţă de către toate cadrele didactice.
10.Predă cataloagele profesorului din tura următoare şi consemnează acest lucru în procesul verbal.
11.Consemnează în procesul verbal eventualele abateri disciplinare ale elevilor şi/sau stricăciunile din sălile de clasă sau din alte încăperi din şcoală.
12.Informează în mod operativ directorul de problemele deosebite apărute pe durata zilei.
13.Controlează grupurile sanitare pentru asigurarea normelor de curăţenie.
14.În cazul în care profesorul din tura următoare nu se prezintă, anunţă directorul .
15.La sfârşitul zilei verifică:
a.cataloagele, condicile de prezenţă;
b.toate celelalte obiecte din inventarul cancelarie ( televizor,etc ).
16.Anunţă directorul în cazul imposibilităţii efectuării serviciului cu cel puţin două zile înainte, pentru a fi înlocuit.
Învăţătorul şi profesorul-diriginte au următoarele sarcini şi atribuţii :
-Asigură, împreună cu elevii clasei, păstrarea în bune condiţii a bazei materiale şi remedierea acesteia în cazul deteriorării ei;
-Răspunde de preluarea şi predarea manualelor şcolare;
-Predă şi preia de la secretariatul şcolii carnetele de elev în vederea completării şi avizării lor;
-Întocmeşte catalogul provizoriu al clasei la începutul anului şcolar;
-Completează catalogul definitiv al clasei;
-Întocmeşte şi predă la timp situaţiile statistice;
-Întocmeşte caietul dirigintelui ( învăţătorului);
-Planifică temele orelor de dirigenţie şi predă la timp planificarea responsabilului comisiei metodice;
-Organizează activităţi extraşcolare cu elevii;
-Colaborează cu colectivul didactic al clasei în scopul cunoaşterii elevilor şi al îmbunătăţirii procesului de predare-învăţare;
-Colaborează cu personalul medical sau de consiliere pentru rezolvarea problemelor elevilor ,
-Organizează şedinţe cu părinţii semestrial sau ori de câte ori este cazul ;
-Preia, pe bază de proces-verbal, sala de clasă în care îşi desfăşoară activitatea elevii şi răspunde de păstrarea în bune condiţii a sălii şi bunurilor din clasă;
-Urmăreşte frecvenţa elevilor, motivează absenţele elevilor pe baza certificatelor avizate de medicul de familie precum şi pe baza cererilor părinţilor;
-Învăţătorul şi profesorul-diriginte este direct responsabil de rezolvarea problemelor apărute la nivelul colectivului de elevi (pe bază de proces-verbal), doar în cazul neremedierii acestora se va adresa, în scris, conducerii unităţii;
-Învăţătorul şi profesorul-diriginte răspunde în cazul în care un elev părăseşte incinta şcolii în timpul programului.